Konkurence na rezervačních ubytovacích portálech

Světové rezervační ubytovací  portály generují hotelům čím dál vyšší obsazenost hotelových kapacit po celém světě. V nedávné době panovala doslova "honba" rezervačních portálů po registracích co největšího počtu hotelových zařízení, v dnešní době jsou registrace téměř zastaveny. Portály si už vybírají při nových registracích hotely podle mnoha kritérií, než tomu bylo v době masových náborů.

Co způsobil masový nábor hotelů rezervačním portálům?
Tak především se museli začít snažit zrovna tak jako se snaží hotely, tedy přilákat klienty k uskutečnění rezervací právě na jejich portále, což je sice snažší než pro samotný hotel, který má "milionkrát" větší konkurenci v samotných hotelech než rezervační ubytovací  portály. Museli najít výhody a důvody, proč se klienti vrací k opakovaným rezervacím jeich prostřednictvím, museli začít daleko více spolupracovat s hotely v oblasti cenové politiky, balíčků služeb, speciálních nabídek, věrnostních programů. V poslední době se rezervační portály daleko více orientují i na práci s klienty v poskytování prostorů pro zveřejnění referencí, fotogalerií, videí a komunit. Některé portály podporují zájmové blogy a rozvíjejí komunity v sociálních sítích.

Ruku na srdce - představili jste si něco podobného před deseti lety?
Technický rozvoj, internetová komunikace, chuť sdílet poznatky a zážitky jsou motorem pro pokrok v rozvoji rezervačních systémů, v rozvoji relevantních informací, které jsou jedním ze základních předpokladů rezervačního rozhodnutí a nákupu.
Z tohoto důvodu je nezbytně nutné s rezervačními ubytovacími portály velmi úzce spolupracovat, flexibilně reagovat na kampaně, na reference a aktivně připravovat nové a nové pobídky pro potenciální klienty. Při přípravě kampaní a cenových nabídek je nezbytně nutné držet cenovou paritu na rezervačních systémech a vlastním prodejním kanále - vlastních webových stránkách. Při porušení tohoto pravidla se hotel vystavuje diskvalifikaci v zobrazení a ukončení spolupráce.

Zobrazení hotelů na rezervačních portálech je různé. V základním (defaultním) zobrazení je většinou nabídka vybraných hotelů z různých destinací podle vlastního kritéria toho daného portálu. Neexistuje jednotné zobrazení z konkurenčních důvodů, protože rezervační portály hledají cestu k získání co největšího počtu klientů.

Konkurence v zobrazení je obrovská, hotelů je podle všech dostupných informací více než poptávka dokáže naplnit, takže tlak na zobrazení na předních pozicích je vysoký.

Konkurence pro jednotlivé hotely není jen v okolních či blízkých hotelech, ale čím dál více se konkurence projevuje v nabídce destinací.

Tato skutečnost je způsobena současnou cenovou dostupností letecké dopravy a cenovou válkou ubytovacích zařízení. Pro ilustraci si srovnejte cenové relace letů po Evropě a cen srovnatelných hotelů. Není až tak markantní rozdíl v ceně za prodloužený víkend v Londýně nebo Amsterdamu, v Praze nebo Budapešti.

A co na to klient?
Rozhoduje se především na základě lákavé, až "snové" nabídky. K tomuto klientskému rozhodnutí nabízí rezervační ubytovací portály na svých hlavních stránkách nabídkové bloky s obsahem např. Top 10 nejlepších destinací pro různé druhy dovolené, TOP 10 nejnavštěvovanějších měst či míst, TOP 10 nejluxusnějších či nejnavštěvovanějších hotelů či TOP 10 hotelů s nejvíce klientskými referencemi. Podobných nabídek je celá řada, každý rezervační systém vsází na vlastní odlišnosti.

Klient je doslova zahrnut přednostními nabídkami a upoutávkami a to jej ještě čeká výběr ze stovek nabídek hotelů v jednotlivých turisticky poptávaných městech a oblastech. Přední světové rezervační portály nabízí velmi sofistikované vyhledávání podle různých přednastavených kritérií a nabídkách od klasifikačního rozdělení, alfabetického výpisu, cenových relací, vzdáleností, vybavení, služeb a last minute cen a nabídek.

Pro názornost uvádíme počty ubytovacích zařízení ve vybraných městech na různých rezervačních ubytovacích portálech (zveřejněno - březen 2010, počty se mohou v čase lišit)

 

  Praha Vídeň Budapešť Paříž Londýn Řím Miláno
booking 329 272 236 1014 719   738 274
expedia 469 273 307 1495 870 1522 434
venere 373 207 258   895 404 1393 308
gtahotels 287 101 126   609 830   268 107
hotels 496 276 316 1547 993 1563 476
hrs 407 235 199   713 494   414 174
agoda 326 229 199   960 614   608 197
lastminute 160   66   76   204 207   201 125
hotelopia 172 120 116   648 419   471 188

 

  Barcelona Berlín Brusel Varšava Bratislava New York
booking 457 634 176 87 59 278
expedia 583 459 168 69 62 538
venere 461 336   91 39 45 141
gtahotels 253 160   86 25 23 175
hotels 648 475 251 76 68 725
hrs 281 455 123 72 49 113
agoda 412 511 176 74 57 238
lastminute 213 143   55   7 10   53
hotelopia 401 178   82 31 21 221

 


e-hoteliér

virtuální rádce trendů hospitality byznysu, novinky ze světa hotelnictví a ubytování. Zajímavé a inspirující koncepce, postřehy z oboru a zprávy o dění ve světě

Kontakt

Miloslav Pecho majitel a provozovatel webového portálu mip-s.cz 725 777 573
IČ: 41721403
mip-s@seznam.cz